top of page

KJØPS VILKÅR FOR BEDRIFT

INNLEDNING
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående salgsbetingelsene. Kjøp over internett mellom
selskaper reguleres hovedsakelig av avtaleloven, kjøpsloven, markedsføringsloven og e-
handelsloven. Lovene er tilgjengelig på Lovdata.no .
Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene,
men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.


1. AVTALEN
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt
særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt 
mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom
næringsdrivende.


2. PARTENE
Selger
Plantago AS
Karstensensvei 32
1617 FREDRIKSTAD
Org nr: 933 938 441
Kjøper
Kjøper er selskapet, institusjonen eller annen foretaksform som blir sendt inn ved bestilling, og 
betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.


3. PRIS
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er eks mva, frakt og andre gebyrer. Under bestillingen
vil total pris inklusive frakt, mva og gebyrer vises. Det tas forebehold om feil priser, endring i valuta, 
leverandørers priser og annet som kan endre prisen ved bestilling.
Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Selger og/eller fra 
Selgers partners side, i annonser o.l. og/eller i generelle presentasjoner i, nettbutikken som er større 
enn 15% av normal utsalgspris, kan Selger ensidig slette eller avvise ordre. Slike feil må imidlertid 
korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.


4. AVTALEINNGÅELSE
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive-
 eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i 
bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha 
innsett at det forelå en slik feil.


5. ORDREBEKREFTELSE
Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren
ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.
Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med
hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen,
bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

6. BETALINGEN
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere
kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfrist en 
fremgår av fakturaen og er på 10 dager.


7. LEVERING
Alle leveringstider anses som veiledende. Når leveringstid anslås i antall dager, er dette i antall 
hverdager. Befrakters tid kan komme i tillegg.
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper
uten unødig opphold og senest 3-5 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres er på
avtalt postkontor/leveringssted, med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.


8. RISIKOEN FOR VAREN
Hvis ikke annet er særskilt skriftlig avtalt, går risikoen for det leverte over på Kjøper når varen blir 
overlevert til fraktfører. Dette anses som levering.


9. ANGRERETT
Angrerettloven gjelder ikke for kjøp/avtaler mellom virksomheter. Selger gir ikke angrerett på
leveranse av produkter, så fremt annet ikke er skriftlig avtalt.


10. FORSINKELSE OG MANGLENDE LEVERING
Selger forsøker alltid å levere varer hurtigst mulig.
Ved uventede forsinkelser, vil Selger kontakte Kjøper med forklaring på forsinkelse.
Erstatning
Kjøperen kan ikke kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen.


11. MANGEL VED VAREN - KJØPERENS RETTIGHETER OG REKLAMASJONSFRIST
Ved salg til forbruker gjelder reklamasjonsreglene i henhold til kjøpslovens § 32, nr. 3. Ved salg i 
næring kan det avtales kortere reklamasjonsregler enn hva som fremgår av kjøpsloven
(jf Kjøpsloven §3) . Dersom annet ikke er avtalt, selges produktene med 12 måneders 
reklamasjonsfrist for feil/mangler.
Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes Selgeren muntlig eller skriftlig. 
Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen sendes Selgere skriftlig via e-post, eller via
kontaktskjemaet på nettsiden.
Hvis du på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være 
avtalt med Selgeren, betaler Selgeren ikke disse utgiftene.
Alle returer/reklamasjoner må godkjennes av Selger. Kjøper plikter å sende varen forsvarlig 
tilbake til selger ved reklamasjon.


12. SELGERENS RETTIGHETER VED KJØPERENS MISLIGHOLD
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette 
ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i 
forbrukerrkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av 
avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter  3

omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper
selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.


Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig 
mislighold fra kjøperens side.
Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen,
kan selger heve kjøpet.


Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av 
kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter 
forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer.
Uavhentede og ikke-betalte pakker vil bli belastet et gebyr på kr 275 + frakt tur/retur av gjeldende
ordre, for å dekke våre utlegg. Ved manglende betaling vil kravet, etter forutgående varsel, bli sendt
til inkasso.


13. GARANTI
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allere
de 
har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett
til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.


14. NYHETSBREV OG KOMMUNIKASJON
Vi tilbyr nyhetsbrev og informasjon om oppdateringer av våre produkter og tjenester. Dette kan 
meldes av/på på dine sider, under din brukerprofil.


15. FORCE MAJEURE
Er Selger forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering, eller blir en slik leveringsplikt 
urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene 
ikke kan råde over den, så som ved brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av 
tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta-restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transport-
midler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivstoff, samt mangler ved eller
forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendighet er 
som omhandles i dette punkt, er Selgere fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og 
kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.


16. KONFLIKTLØSNING
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle
tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for
mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

bottom of page